Thursday, March 18, 2010

Peter Lilliehööks blogg, sociala medier, rykten och rena rama vilda västern


Den längre av Små Hökarna (börjar kännas dumt att använda alias här mera) har börjat blogga! Han skriver bl.a. om problematiken att komma från ett dåligt rykte och har etttusenniohundrasjuttiotre år gamla Caligula som exempel. Tidningen Chef har skrivit om samma fenomen i dagens värld var sociala medier fungerar som redskap då mindre omtyckta chefer blir uthängda av ilskna medarbetare. Min plastbror talar i Aftonbladet om hur många företag och personer tvingas kämpa för att påverka vilka sökresultat som Google lägger fram om dem. Jag och en viss journalist från en av affärstidningarna (finns det fler än en?) talade om att "claim your territory" på internet för att förhindra att någon annan stjäl ditt eget namn och chattar, bloggar eller twittrar i ditt namn. Jag har därmed bokat upp hans namn överallt idag. Och, ja, jag är så snäll så jag gav dem till honom utan att använda dem själv.

Vänner, det finns mycket att vara rädd för i den kalla cybervärlden, vilda västern och de forna romerska stor-riket. Ring mig om ni vill ha hjälp, men bara om du är vän, övriga kan gott vara lite oroliga!

No comments: