Monday, March 29, 2010

Jag försäkrar mig


Skulle egentligen bara ringa om en privat inkomstförsäkring, det slutade med att jag gick helt i spinn över alla möjliga och omöjliga försäkringar man kan ha. Visste ni att man kan ha avbrottsförsäkring på privata småföretag? "Jaha, så om jag t.ex. tappar fingrarna och inte kan skriva före jag hittat dem, räknas det då som avbrott i arbetsproduktionen?" frågar jag den vänliga damen på Försäkringsbolaget med namnet som Nalle Wahlroos anser vara helt befängt. "Ja, precis så är det" säger hon förnöjsamt och fortsätter i samma glada ton; "glad att kunna stå till tjänst". Jag hade alla köpsignaler ute och konstigt nog kunde jag inte sluta ringa upp olika Försäkringsbolag och ställa intrikata frågor och underliga krav på det finstilta på de mest bisarra försäkringarna, allt från helikopter- och ansvarsförsäkring till transport- och hästförsäkring.

Hjälp nu har jag nog signerat försäkringar för en summa som är så hög att jag inser att jag måste hugga av mig fingrarna, köpa häst, transportera den med helikopter och ta noll ansvar, bara för att få tillbaka en bråkdel av vad detta lilla shoppingnöje kostar mig.

No comments: