Tuesday, March 16, 2010

Stora finlandssvenska språktestet



Stöter på detta test och inser att det är ett under att någon förstår vad jag säger. Jag anser att det är helt självklart vad orden betyder och tänker inte ens på att mina svenska vänner kanske inte förstår hälften av vad jag säger. Lite så där som när jag är i Norge, allt låter bekant men jag fattar inte ett iota. (gulp, säger man "fatta ett iota" på svenska?)

Över till testet. Ett rätt borde ni ändå få!

1. Farmarrock, vad är det?
a) Dansbandsmusik
b) Jeansjacka
c) Kombibil
d) Countrymusik

2. Villaavslutning då?
a) Man eldar upp gamla hus i stället för att riva dem
b) Nå't med skären
c) Sommarstugesäsongen avslutas
d) När man har bestämt sig för att flytta till lägenhet

3. Batteri är väl lätt, tänker du...
a) Ett helt gäng av något
b) Element
c) Ei saa peittää
d) Sånt som man har i bilen

4. Dynvar kan du väl?
a) Örngott
b) Ett isländskt namn
c) Var i ögonen
d) Nå't i tyg

5. Semla vet väl alla vad det är, eller?
a) En fralla som man kan ha skinka och ost i
b) Fastlagsbulle
c) Något man äter på våren
d) Det vanligast hundnamnet

6. Vill du smaka på en örfil?
a) En trutsmäll
b) Lättfil
c) Något ätbart
d) Stor och avlång kanelbulle

7. Vad är en halare?
a) En sengångare
b) En hal typ
c) En overall
d) Något smutsigt

8. Slutligen, en simdräkt då?
a) Dålig andedräkt
b) Nå't man har på simstranden
c) Badklädsel för kvinnor
d) Klädsel för dykare

Om någon alls är intresserad så får ni kommentera här eller maila.

Ps. Utensilierna på bilden är bakade idag endast och enkom för denna blog post

No comments: