Saturday, March 13, 2010

Inspector Norse (Inspector Morse + Nordic)



The Economist skriver idag om nordiska deckarsuccér, självfallet är Stieg Larsson omnämnd. Detta hade dock inte alls varit självklart för mig om inte jag sett på Babel på SVT play (jag älskar internet TV i iPhone) tidigare i veckan och insett hur ofattbart populär Stieg Larsson och Milleniumböckerna är ute i världen. Är jag den enda som inte finner dem speciellt tilltalande? Vad är det för fel på mig? Varför är inte jag, till skillnad från 27 miljoner andra människor, lyrisk över att läsa om knäppa nazister med galna perversioner och sjuka familjeband?

Nej snälla ge mig gamla goda inspector Morse med böljande vackra brittiska landskap och trevliga, lite sympatiskan, nästan Laura Ashley blommiga mord som löses över en kopp te. Ge det gärna åt mig i iPhonen, så lovar jag sluta klaga!

-- Post From My iPhone

1 comment:

Sonja Catani said...

Ja och Miss Marple!!!! Henne bara älskar jag. En liten elaking mot skurkar, förpackad i ett snällt fodral.