Thursday, February 18, 2010

NIX!

 

Nix, nej tack, snälla snälla lämna mig i fred, jag vill verkligen INTE ha gratis stödstrumpor, investera i svenska fonder, byta elbolag, svara på enkät om senaste bilservicen eller ge pengar till suspekta insamlingar. Jag vill framförallt INTE ha samtal lördag kväll, söndag morgon, eller tisdag eftermiddag för den delen heller, när ni försöker, sälja, övertala, böna eller be om det. 

NIX! Jag har äntligen anmält mig till NIX registret. Jag fullkomligt hatar telefonförsäljning. 

Ett undantag dock. För ca sex år sedan var jag sängbunden en tid med en nasty nackskada efter ett fall i skidbacken. Jag låg med stödkrage, modell den som trafikoffer i amerikanska filmer har på sig då dom skall stämma någon som i tio kilometer i timmen backat på dem, har. Kunde inte röra mig mycket mera än att surfa på internet med lap-toppen i famnen. Det var då jag insåg alla roliga saker man kan köpa via internet. Böcker, DVDs, kläder, hälskostprodukter, en träningscykel, konstiga konstverk, antika bord osv. Det roligaste var att beställa mat. Jag kan även informera att om man skrev in siffran 8 vid appelsiner så får man inte åtta appelsiner, utan åtta kilo appelsiner.

Men där låg jag i varje fall, totally bored shitless, då telefonen ringde. Det var en väldigt artig ung kille som presenterar sig som Andreas från Jehovas Vittnen. "Har du tid att tala en stund?". JA! Jag blev överlycklig att få tala med någon och den mycket överraskade unga anhängaren av Jehovas Vittnen, som troligen blivit lurad att ringa upp oss syndare som inte förstår att vara rädda för Harmagedon, eftersom han var yngst och därmed blev utsedd till sist-in-först-ut-och-sälja-kille, blev även han mycket glad för att få tala med någon. Vi spenderade nästan en timme med att analysera och beta av hans teorier, kontra mina icke lika troende teorier. Jag kanske t.o.m. körde min religiösa teori om den Blåa Bussen* med honom. Den stackars Andreas började till slut vackla kraftigt i sin tro och när hans telefonsäljarpass var över och vi måste avsluta vår dialog, så frågade han om han fick ringa på nytt en annan gång. "Självklart"sade jag som blivit ordinerad en väldigt lång konvalecenstid i liggande ställning. Till saken hör att jag av ren viljestyrka blev mobil och rörlig snabbare än läkarna väntat sig. Några månader senare ringde telefonen och min dåvarande man svarade. Jag hörde bara ett ilsket samtal som avslutades med att Krysset kastade luren i örat på någon. I förbigående meddelande han sedan mig att det var ett helt absurt samtal där någon som hette Andreas hade ringt från Jehovas Vitttnen och påstått att jag hade sagt att han var välkommen att ringa om han ville tala mera.

Jag undrar hur det gick för Andreas? Kanske jag inte borde ha anmält mig till NIX, tänk om han skulle ringa på nytt.



*Religionen om den Blåa Bussen går i korthet ut på att man kan bli överkörd av en blå buss i morgon och måste därför njuta av varje dag som om det vore den sista. Ta alla möjligheter, hitta lyckan i allting och alltid äta choklad och dricka champagne när chansen ges.

3 comments:

Anne said...

Hehe, där fick du mig, vad härligt att du påminner mig, ska ta och ordna med NIX..
Tänkt det sååå många gånger, nu är det tid!
Tack :)
Anne

Sonja Catani said...

Ja, jag undrar om jag gjorde rätt. Tänk om ingen mera ringer mig nu?

Joakim said...

Har skrivit en del om el och elbolagen, opartiskt, och de är de ruttna försäljningsmetoderna som de använder som gör att kunderna inte vill byta. Samma gäller för tele eller försäkringar. Oftast samma folk som ringer.