Friday, February 19, 2010

Ett ögonblick i sänder på Ritz



Jag för ett långt samtal med min underbara Far idag. Han ger mig tröst, så där som en gammal domare född på tjugotalet ger tröst, dvs. bryskt, by-the-book och paragrafstyrt. Tydligen har skandaler lika lång livslängd som det tar att dricka thé på Ritz, det är kontentan av samtalet. Kommer med glädje ihåg alla London-resor vi gjort tillsammans i min barndom och har ett minne av att våra thé stunder på Ritz ofta drog ut på tiden och var oändlighets långa. Åtminstone i ett litet barns ögon.

Helt klart dags att bli vuxen och börja dricka thé, i super warpad speed takt, på Grand, i brist på Ritz i Norden. (många kommatecken där)

Men Far ger tröst och ett annat minne gör sig påmint. Min favorit psalm från skoltiden:

Blott en dag, ett ögonblick i sänder,
vilken tröst vad än som kommer på!

No comments: