Monday, January 10, 2011

Skatta och skratta sig lycklig med en katt


Igår var jag på Medelhavsmuseet och stod och fingrade lite längtande på en replika kattfigur från de gamla egyptiernas mytologi. Okey, jag medger att jag självklart insåg att det inte var en sann artifakt-kattfigur som överlevt tidens gång i tusentals år bara för att säljas i duplikat på Medelhavsmuseum i Stockholm. Men fin var den. Jag blev lite förvånad att jag ville ha den för jag är definitivt inte en kattmänniska. Köpte den inte, men kunde inte sluta tänka på den och måste till slut googla vad katter i egyptisk mytologi betyder. Det finns flera kattgudinnor i egyptisk mytologi, bl.a. Mafdet som var en av de tidigaste gudinnorna, en beskyddande gudinna för hem och tempel. Även gudinnan Bast var en beskyddande gudinna. Hon beskyddade det mesta, allt från mammor till solen till månen tills hon fick ge vika för den tredje kattgudinnan Sekhmet som inte bara lyckades kreera hela Sahara med sin andedräkt, utan även var en riktigt duktig krigsgudinna.

Detta låter ju helt fantastiskt, en kattgudinna som beskyddar, krigar, är en modersfigur och dessutom kan kreera hela öknar med hjälp av sin andedräkt.... Jag skulle behöva lite sand på min isiga uppfart idag.

Så tillbaka till dagens händelse. Jag sitter hemma och jobbar och precis då jag kontemplerar en svårare text och tittar förstrött ut genom köksfönstret så ser jag katten ovan. Där sitter den helt coolt, uppflugen på en enochenhalvmeter hög spaljé. Orörlig stirrar den på mig. Orörlig stirrar jag tillbaka. Vad är detta? Har norska väninnan skämtat med mig och placerat en upstoppad (eller balsamerad?) katt på min spaljé? Eller är det Hollywood-C som än en gång lämnat en mysteriös present till mig? Jag rör mig sakta, katten sitter orörlig och tittar på mig. Suckar av lättnad och inser att den nog är en del av ett spratt som någon spelar mig. Just då rycker den till och tittar åt vänster, fortfarande är kroppen helt stilla och balanserad på den smala träbalken. Pust, det är tydligen således bara en uppstoppad katt med ett mekaniskt rörligt huvud.

Hämtar ett papper från bilen och håller på att ramla på rumpan, inte på grund av den osandade uppfarten, utan för att där ligger katten mittiallt på min terass, blickstilla, på en blommig filt i en rottingfåtölj.





Jaha, det besparade mig då en utflykt till Medelhavsmuseets butik för att inhandla en liten kattfigur. Jag tycks ha fått en helt egen beskyddare av mitt hem, som dessutom kan jaga bort skorpioner och troligen även kommer att sanda min uppfart bara den orkar öppna munnen och andas ut lite.

Skattar mig ganska lycklig med min nya katt och skrattar glatt hela vägen till bilen. Katten ligger orörlig kvar och vaktar mig och mitt hem.

Undrar var jag hittar den i morgon? På taknocken stirrandes in i mitt sovrum?


PS. Måste bara tillägga att inga katter någonsin vågar komma in på min gård annars, dom vet att jag inte är en kattmänniska!

---
Posted from my iPhone

No comments: