Monday, January 03, 2011

Pyssel, Syssel och Kaffeflickor







Under Nyårsfirandet på en vacker gård fick jag lära mig ny terminologi. Bl.a. Att man kan vara kaffeflicka hos någon med ett känt namn och det betyder faktiskt bara att man blivit invald i laget som fixar fram kaffet efter middagen. Kanske tur att man inte blev tilldelad en roll i det laget som korrekt delade ut våra sovrum vid ankomsten. Jag menar vad skulle Far ha sagt om jag ringde och berättade att jag hörde till sovrumslaget?!

Annan terminologi som jag försöker hålla koll på är då man vid svenska nyårs middagsbordet skall reda ut släktskapen mellan de kiltklädda männen och väninnor som aldrig skulle sätta på sig kilt. Det var då jag fick briljera med finlandssvenskarnas eminenta benämnande av kronologi inom släktskapets mera avlägsna band.

Så här går det på finlandssvenska: FAR - SYSKON - KUSINER - SMÅKUSINER - SYSSLINGAR - PYSSLINGAR - TRASSLINGAR - PUSSLINGAR

Absolut solklart! Ja eller kanske det blir lite dunklare vid steget Trasslingar, eller åtminstone lite trassligare, men vid steget Pusslingar blir alla vänner igen. Därför heter det Pusslingar, man har liksom fått alla pusselbitar på plats och kan kindpussas som släktingar när man ses. Detta betyder självklart att alla kindpussas för alla är en del av pusslet och släkt med varandra på minst sjunde generationens nivå.

Så var kommer bilden ovan in? Nej det är inte en kaffeflicka hos Bernadotte och nej det är inte ett pussel. Det är ett pyssel man kan ha som syssel. En pärlplatta. Jag kan avslöja att det tar ca tre timmar att få ihop en spräcklig Snövit om man är två vana spelare.

För mera spel som har med kaffe att göra, se regler här!


---
Posted using BlogPress from my iPad

No comments: