Thursday, January 13, 2011

Sigismund heter Fröling och blommiga skidbyxor är häftigt


Min Mor har nu upptäkt vem den Vackra Sigismund är (se tidigare blogpost här). Han heter Erik Fröling och spelade i Vita Hästen mot min Mormor år 1931. Han hade då kommit från Sverige till Finland, och blev kvar. Då Mormors syster operettsångerskan Yrsa gifte sig så gjorde hon samma tricks åt andra hållet, dvs flyttade till Sverige. På hennes möhippa var det enbart inbjudet (som seden fortfarande sig beger) damer och flickor. Detta stoppade inte vännen och kollegan Erik Fröling som uppenbarade sig på tillställningen klädd som flicka. Säkert var han lika vacker som flicka som han var som Sigismund.

Min Mor fortsätter i sitt mail med att berätta om att när Mormor och hennes syster var vid teatern, så hörde det till att alla skådespelare köpte sina egna scenkäder. Senare gav Mormor bort det mesta till olika teatrar, framför allt till mindre ortsteatrar, eftersom det levde i efterkrigstida fattigdom. Då ansåg Mormor att någon annan teater behövde dem bättre än hon. Hon tänkte alltid på andra framom sig själv.

Vardagskläderna syddes om till kläder åt barnen. Från detta har min Mor stora traumor av framförallt vintrar i ett par hemska skidbyxor, sydda av ett storblommigt dörr draperi. Jag tror personligen att sådana blommiga skidbyxor idag hade varit väldigt modernt hos snowboardande ungdomar! Och skulle vackra Sigismund - Erik Fröling - fortfarande leva så gissar jag att även han skulle ha funnit dem väldans snygga!

No comments: