Wednesday, December 08, 2010

Skrämmande att få bevisat att man har rätt, men riskerar hamna fel











Årets PISA undersökning har publicerats och SvD har skrivit en skrämmande, men bra artikel om resultaten och möjliga följder, samt vilka åtgärder som skulle behöva tas genast för att rädda Sverige från att inom en snar framtid bli ett totalt illiterärt land.

Ibland är det inte så roligt att säga "vad var det jag sade?". Men helt klart är att rätt skolval kommer vara enda möjligheten för svenska barn att få en grundkunskap som ens kommer i närheten av bättre medelmåtta i OECD världen.

Vill ni läsa hela den deprimerande rapporten, så finns den här. Mina finlandssvenska vänner kan läsa den med stolthet och skulle jag ha koreanska vänner så skulle jag även rekommendera dem att klappa sig på axeln och känna sig trygga inför framtiden. Själv skall jag begrunda ordet morgontrafik.

Läs hela Svenska Dagbladet artikeln här.

---
Posted from my iPhone


No comments: