Monday, December 20, 2010

Jan Carlzon och Djursholms Bokhandel


Jag delar en kärlek med Jan Carlzon. Ja egentligen delar vi flera intressen, resor och Sri Lanka bland annat. Men vi har båda en förkärlek till Djursholms bokhandel. Idag var jag inne i bokhandeln och köpte några julklappar och så hör jag hur Tove och Mats (två av de trevliga bokälskarna som tar så väl hand om kunderna) glatt visar senaste numret av Täby Danderyd Magasin och läser högt för en stamkund ur en artikel om Jan Carlzon. De citerar slutet av intervjun där han berättar om hur mycket han gillar Djursholms Bokhandel. 

Jag blev så glad! Det är ju jag som skrivit artikeln. Det var en fantastisk intervju att göra och dessutom en väldigt trevlig lunch och diskussion. Slutet (tom det ocensurerade slutet) av artikeln kan ni läsa nedan (hela den långa artikeln länkar jag till när den finns på nätet):

Utöver New York har Jan och hans familj bott i Holland Park vid Notting Hill i London och här i Djursholm har de bott sedan 1974. Det finns dessutom något som binder Notting Hill till Djursholm. Bokhandeln. Minns ni den underbara bokhandeln i filmen Notting Hill där Julia Roberts och Hugh Grant träffas? Jan har hittat sitt dito i bokhandel i Djursholm. När jag frågar vad han mest uppskattar med Djursholm så kommer Bokhandeln upp på top fem listan tillsammans med närheten till havet, golfbanans nio hål, tennisbanorna och den vackra naturen. I bokhandeln har han förra veckan suttit och lyssnat på bokpresentation av Johan Hakelius och där smiter han in titt som tätt för att köpa nya böcker. Just nu är det faktaboken ”Att äga ditt ord” av Henric Lindqvist som ligger framme i biblioteket i Carlzons vackra Djursholmsvilla. Jan berömmer boken som handlar om att vårda varumärket och komma genom bruset i dagens bullriga mediesamhälle där all’ sköns budskap överhopar oss.
Jag hittar äntligen min chans att fråga den nästan pinsamma, men ack så brännande frågan som jag klurat på hela dagen: ”Hur känns det att vara SAS-Janne med hela svenska folket?”
-       Det känns bra. Det känns faktiskt väldigt bra! Jag är stolt över min tid på SAS och det vi alla utförde där var historiskt.
Att tala med Jan känns verkligen som att samtala med ett livslevande varumärke och kanske det är vad han är. Jag frågar om inte det finns en längtan efter att ge ut sina memoarer.
-       Jag läste nyligen om han norrmannen (Karl Ove Knausgård) bosatt i Skåne som gett en romansvit i sex delar som skildrar hans liv, säger Jan. Mannen är 42 år gammal, vad kan han egentligen skriva om? Eller egentligen, hur kan han forma det som en memoar? När jag var i samma ålder blev jag kidnappad för att medverka i TV-programmet ”Här är ditt liv”, jag tänkte att de är inte riktigt kloka. Vad kan jag berätta i denna unga ålder?
Här håller jag personligen inte med. Jag tror att Jan kunde redan då och framförallt kan nu berätta väldigt mycket. Både som 42-åring och idag som några få år äldre. I mitt stilla sinne tänker jag på den filosofiska boken av Tove Jansson om Muminpappans memoarer. Högt föreslår jag att han skulle skriva en bok som skulle vara en kombination av hans egna levnadserfarenheter, företagsledarskap och visdomar och paketera de samma till filosofier som var och en kan tillämpa i vardagen. Han tittar än en gång på mig med sin kluriga klarblåa blick och jag inser att vi inte hört eller läst det sista av Jan Carlzon.
 

---
Posted from my iPhone

No comments: