Sunday, September 26, 2010

InvandrarDemokraterna Tillsammans, Choklad och Aliens


Ja man kan ju kalla mig impulsiv, det är nämligen ett av de bästa adjektiven för att beskriva mig. Förutom otålig, multitasking, spontan, livlig, oöverlagd, omedelbar, oreflekterad, plötslig, instinktiv och snabbfotad. Igår fick jag Facebook mail av InvandrarDemokraterna Tillsammans som skriver "Du har rätt, dags att starta ett invandrarparti". Hur reagerar jag? Jo med att blixtsnabbt replikera "Game on" och bli kompis med InvandrarDemokraterna Tillsammans på Facebook. Och sen då? Hur hade jag tänkt mig detta? Vipps, är det 2014 och vi har ett nytt parti och får 20 mandat i riksdagen och åtnjuter vågskålsposition mellan blocken. Ja, ungefär så tänkte jag nog. Och så är jag svensk medborgare, har vunnit trettiomiljoner kronor på någon typs spel som jag aldrig spelar på och alla människor är snälla och glada och man kan äta hur mycket choklad och ostbollar som helst och fortfarande se ut som Angelina Jolie (när hon inte är gravid).


Idag tvingas jag erkänna att det egentligen är 2010, jeansen ryms inte på mig efter en hel Fazers Blå chokladkaka till morgonmål och VEM är egentligen InvandrarDemokraterna Tillsammans? De har 15 kompisar på Facebook. Många stoltserar med att rösta på Vänstern och så lilla blåa jag från Djursholm, som inte ens får rösta i svenska riksdagsvalet. Tänk om de egentligen är en sekt? Tänk om de är aliens från Jupiter som kommit hit för att infiltrera Sverige i hopp om att få obgränsat med Marabou choklad som drivbränsle till deras ekologiska rymdfartyg? Varför måste jag alltid vara så spontan och hoppa på alla idéer. Eftertanke och en enkel fråga om vilken partipolitik som gäller och vad är deras tankar runt choklad hade kanske varit ett första intelligent steg före "Ja, Game On"-svaret.

Om ni inte hör något från mig på några dagar så föreslår jag en skallgång genom universum på väg mot Jupiter. Troligtvis sitter jag fast i något jupiterianskt fängelse åttalad för stöd av ekologiskt drivbränsle från rymdfartyg.

PS. Se ovan InvandrarDemokraterna Tillsammans' logo. En elementär fråga; hur ser Sverige ut fotograferat från ett rymdskepp?

No comments: