Monday, September 27, 2010

Borgmästare i min egen by



Sitter och skrapar mig i det kliande hårbottnet (nej vi har inte löss, jag har nyfärgat hår). Försöker få ihop ett 45 minuter långt föredrag om geopositioning för ett seminarium "Location Based Boom" nästa vecka. Jag skall tala om PR och kommunikationsmöjligheter inom socialamedier kopplat till geopositioning. Hängde ni med? Nej det gjorde jag inte först heller. När den trevliga Christer  kontaktade mig i våras och undrade om jag kunde ställa upp, frågade jag; "men vad skall jag tala om?". Hans svar gick ungefär ut på att detta är något du kan spåna helt fritt om, ingen vet ju riktigt vad som kommer att hända med geopositioning. Ingen stress tänkte jag, det här har säkert hunnit utvecklas under sommaren och till oktober måste det ju finnas massor exempel att ta till.

That would be a no then. Det finns inga exempel. Jag har talat med PR-proffs, journalister, marknadschefer på företag som kunde vara kunder för dylika tjänster, ja jag har till och med försökt tala med min Mor. Ingen förstår riktigt vad det gäller och hur det skall användas. Men det finns ett intresse. Jahapp. Så jag skall tala i 45 minuter om ett intresse. Spännande. Captivating. Gissar att publiken kommer att sitta som på nålar av förväntning och kanske ge mig stående ovationer efter att jag berättat om hur man kunde applicera detta i dateing games. Vilket är mitt bästa exempel tillsvidare.

Behöver inspiration och loggar in på Foursquare (en av apparna som fungerar på geopositioning). Och det är då det händer! ÄNTLIGEN. Jag har blivit Mayor i mitt eget hem. Tidigare har någon som heter Niklas N och som troligen är AIK'are (för han har en AIK logga som bild) varit Mayor i Bullerbyn. Jag förstår inte hur han kunnat vara Mayor i mitt hem för jag har aldrig träffat någon med en AIK logga som profilbild och skulle jag ha sett honom hemma hos mig så är jag ganska övertygad om att jag hade noterat det. Men seninuminsann nu är JAG borgmästare i mitt eget hem. Äntligen.

Hur kan detta användas i PR-syfte? Ingen aning ännu, men snart kommer jag nog på det.

Vänligast tecknar jag, Sonja Catani, Borgmästare i Bullerbyn


---
Posted from my iPhone

No comments: