Tuesday, January 05, 2010

Vitlöksnäsa?



Jag har hört om potatisnäsa, men vitlöksnäsa? Det är ett helt nytt fenomen för mig som min Mor precis upplyst mig om. Jag vet inte riktigt om jag vågar testa hennes recept mot förkylning som kom på mail och låter så här (obs direkt citat, jag gillar den sakkunniga tonen, den får det att låta som instruktioner på en bipacksedel till medicinskt verktyg och är därmed övertygande):

"Sonja. Vila. Ät vitlök. I Steiner skolan lärde jag mig att man skall sätta lökringar under fotsulorna och tjocka hemstickade strumpor på. Och både äta vitlök och sätta 2 vitlöksklyftor i näsan. men att man skall binda en sytråd runt dem så att man kan ta bort dem när man kanske byter till nya klyftor. Trådarna behövs för att man skall kunna dra ut dem. Puss."

Sanningen är dock att jag är färdig att prova precis vad som helst i dagsläge för att bli utsläppt ur svinstian. Så om ni ser en gris med vitlöksklyftor och presentband i näsan så är det yours truly.


PS. Bilden är stulen här och har inget att göra med Mors recept.

No comments: