Friday, January 08, 2010

Sonja 3.0 och språkvård



Jag får ett mail av en Herre med Hatt som oroar sig över svensk språkvård. Jag oroar mig också över olika saker. T.ex. mängden champagne som Ay kan producera, antalet resemål jag vill hinna se före mars (inte planeten Mars utan månaden mars) samt om det skall vara roligt eller skrämmande att låta advokaterna löpa ammok.

Nu lever jag inte i villfarelsen att jag vårdar det svenska språket speciellt bra. Mängder av englandismer och finlandismer och egen påhittade Cirkus Catani-Aminoff uttryck smyger sig in i mina texter. Men det hindrar mig inte att bli lite små smug (englandism) när Herre med Hatt skriver:

Efter att ha last bade SvD och DN I tva manader, sa tvingas jag inse hur mycket samre SvD har blivit. Detta galler allt utom mojligtvis kulturdelen som fortsatt innehaller manga bra artiklarn framst understrackare.

Lat mig bara saga att jag innerligt hoppas fa njuta av den verbala sidan av aven Sonja 3.0. Den ger mig gladje. Din blogg I all ara men direkt kontakt ar nagot annat.

Saknaden av prickar ger mig en flashback av hur mycket jag skrattade åt när Språkrådet lanserade sin hemsida www.sprakradet.se haha. Sprakvard i all ära men vem skall lansera hemsidan prickvard.se? (englandism?)

No comments: