Friday, January 15, 2010

Förarmärke i egen kategori för fickparkering




Tjoho, jag skall ansöka om KAK (Kungliga Automobil Klubben) förarmärke som instiftades 1915 av Clarence von Rosen. Jag är nämligen världsbäst på att fickparkera. Det är jag själv som har lärt mig.

Inte för att det står något om fickparkering i reglerna, men kanske jag kan be Claes om en egen kategori. Annars kan jag hota honom med att ta tillbaka middagsinbjudan för i morgon.

Förarmärket kan tilldelas innehavare av svenskt körkort som uppfyller nedanstående krav:
1. Sökande skall ha gjort sig känd som en duglig och erfaren förare, vilken uppträtt hänsynsfullt och omdömesgillt i trafiken.

2. Sökande skall under föreskriven period på ett föredömligt sätt regelbundet ha framfört motorfordon i icke obetydlig omfattning. Härvid får sökanden ej ha gjort sig skyldig till sådan förseelse eller i övrigt framfört motorfordon på sådant satt att trafiksäkerheten äventyrats.

3. Förarmärke finns i sju valörer, nämligen i brons 10år, silver 15år, guld 25år och emalj 30 år samt emalj med tilläggsbrickor för 40, 50 och 60 år.

No comments: