Saturday, December 05, 2009

Altruism








Jag kommer ihåg första gången jag stötte på ordet altruism. Jag samlar på ord och när jag vänligt nog, blev kallad för altruistisk under en lunch så blev jag lite stressad och visste inte om jag skulle le eller se sur ut, jag kände ju till min fasa inte igen ordet. På den tiden fanns det inte mobil wikipedia och google och jag hade inte en iPhone. Så jag rusade hem efter lunchen och slog upp ordet altruistisk i Nordisk Familjebok anno 1923 och där stod bl.a. ungefär följande: en viljerikting, som ej gör eget väl utan andras bästa till mål. Jag satte mig ner och insåg att mitt ansiktsuttryck under lunchen på Serwito borde ha gett upphov till en mycket gladare min än den försiktiga likgiltiga kunskapslösa som mitt lunchsällskap belönats med en timme tidigare.

Altruistisk! Det här var ju helt briljant. Enastående, lysande. Jag hade äntligen hittat en ledstjärna. Måtte jag alltid leva enligt den, tänkte jag.

Ja, alltid är ju ett flyktigt begrepp vilket alla vet som någonsin sagt "jag skall alltid äta hälsosamt, jag skall alltid handla ekologiskt, jag skall alltid vara glad över presenter även om det är en stickig ärtsoppsgrön polotröja". Men en ledstjärnas uppgift är ju att just leda, inte nödvändigtvis vara närvarande ständigt. Så jag försöker fortfarande köra över dumhuvuden som går mot röttljus över gatan men jag ger å andra sidan alltid sittplats åt gamla tanter och gubbar på tunnelbanan. Min altruism är väl ganska fluktuerande.

Nu skall jag i varje fall skriva ner åt er lite roliga altruistiska historier som jag känner till. För dom är ju så roliga eftersom "offret" för altruismen sällan vet om att han är just det, alltså föremål för en medmänniskas altruism.

Se bara på min virtuella blomma nedan. Idag fick jag vet att det finns en virtuell blomkruka och väntar på mig också.

Altruism - motsatsen till egoism säger Nordisk Familjebok anno 1923

No comments: