Saturday, December 26, 2009

Tack älskade Mor!



Jag fick en bok av Mor i julklapp, hon vet att jag är en bokmal, och denna gång kom boken i exakt rätt läge.

Ibland behöver man yttre bekräftelse av andra människor. Jag om någon behöver det i enorma mängder. Gärna att någon säger snälla saker, ett satellite call från Livbojen när ingen annan förstår en, ett sms från Hollywood-C mitt i en middag som hon avbryter, ett besök av Drottningen när hon vet att man känner sig ensam, ett samtal från Sri Lanka precis när man känner sig bortglömd, ett oväntat mail från en okänd människa som gjort något altruistiskt, ett morgonbesök av någon som förstår att livet inte väntar utan är just nu, en positiv nyhet från Far precis när alla andra bara berättar tråkiga historier, blommmor från någon Herre med Hatt då alla blommor hemma vissnat.

Men ibland behöver man en bekräftelse som egentligen är en påminnelse om något man kan eller vet, men hade glömt bort. Ett wake up call. En doft av kaffe.

Mor skickade en bok om intuition. Jag har tappat mycket av min intuition i perioder, sen kommer den tillbaka full force och så blir jag lat och tappar bort den igen. Lite som dom som alltid tappar sina hemnycklar och låser ut sig, svär på att aldrig göra det på nytt, skaffar en rutin, kommer ihåg nycklarna varje dag under en månad för att mittiallt igen ramla in i samma gamla nyckelpiga-mönster igen (svarta prickar mot röd bakgrund).

En stor anledning att man tappar sin intuition är att motsatsen, dvs projektion, tar över. Man projicerar allting utåt, man börjar ta till sig för mycket av alla andras projiceringar och ser dem som sanningar. Att projicera utåt är jag mästare på. Som psykologen C G Jung sade "det är den projicerade själen som ger den älskade en så stark glans". Det samma gäller allting i ens omgivning. Allting ses ur projektionen. Tar man sedan till sig alla andras projiceringar och deras sanningar så kan bilden bli än dock mera snedvriden. Åsikter blir sanningar. Egoister kan tvinga fram sina åsikter för att bygga en bild hos dig som egentligen bara serve one end-point, dvs det de vill åstadkomma för att bekräfta sin egen projicering, utifrån deras egen situation. Inget fel i det, alla är egoister och agerar utifrån sin egen position.

Därför kom boken så lägligt. Jag behöver bryta från alla andras fantasier och projiceringar, se skillnaden mellan ett vänligt altruistiskt sms och en manipulativ låtsas generositet. Det kan bara göras genom att se till att oavbrutet lyssna på min intuition, se mönster och hålla koll på mina nycklar.

Boken från Mor var att liknas vid ett brev från bankdirektören som berättar om ett konto med en miljon euro som man helt glömt bort. Nu skall jag förvalta, investera och konsumera min miljon.


-- Post From My iPhone

1 comment:

Unknown said...

Sonja, vaknade på natten, loggade in mig på FB och läste vad du skrivit.
Från mig får du bekräftelse när som helst! : )
Berättade för Madeleine i förrgår igen nåt spännande vi gjort tillsammans och allmänt om dig för henne.
Du måste träffa Madde och hennes vänner i Sholm!
Så får du nya vänner som minsann ger dig bekräftelse! : )
Och det är som du säger: vi behöver alla bekräftelse nu och då, oberoende... : )