Sunday, October 18, 2009

Mark Levengoods baciller


Jag går runt som ett levande lik och mår kruka och hostar inälvor, är så varm att jag kunde lösa Djursholms andel av energikrisen genom att agera värme-aggregat för hela byn.

När jag tycker mest synd om mig själv så kommer jag ihåg vad Mark Levengood berättade att hans mormor brukade säga

"Det är bara att bryta ihop och gå vidare"

Det här hörde jag långt senare i livet. Min första träff med Mark var när han var min dramalärare i skolan. Jag var en liten tjej med flätor, gick i första klass, han var cool, lång, redan då ren-rakad kille. Hans första lektion i drama gick ut på att alla ungar skulle föreställa baciller. När de finare än fina mammorna i "fina förorten" skulle plocka upp sina ungar från dramalektionerna och hade förväntat sig en vacker uppsättning av Snövit, så hittades sagda ungar hängandes och klängandes och dinglandes i gymnastiksalens alla rep, ringar och trossar medan dom skrek och "smittade" av sig. Jag tror faktiskt min mamma var den enda som gillade upplägget och ansåg sin dotter utgöra en riktigt fin gestaltning av en basilusk.

Så eftersom jag vet att basiller och basilusker inte är desstu farligare än ungar som hänger i gymnastiksals trossar, så bryter jag ihop och sen går jag vidare.

Finlands-svenska citat, vad vore jag utan dem? (och en dramalärare med visioner)

OBS! Bilden är från sajten http://marklevengood.se/ och jag har kopierat den utan rättigheter att göra så. Jag kommer självklart ta bort den genast om någon ber mig, men jag tycker han är snygg.

No comments: