Wednesday, September 23, 2009

Jag älskar Lage Jonason!




Av ett totalt konstigt misstag hamnade jag på Lage Jonasons företag Lage ABs hemsida. Där hittar jag fem citat som allihopa är helt suveräna, men framförallt två kändes som om dom var snodda från mig, fast bättre formulerade!

Det är alltså ett faktum, jag älskar Lage Jonason. Han måste vara en helt underbar person som kan komma fram med så fina ord. Och nej, jag vägrar vara cynisk och tro att det kunde vara en kreativ PR-byrå som står bakom dem.

Citat 1.

Förbanna inte mörkret, tänd ett ljus istället
Analytiska människor har lätt för att hitta problemet. Men det är inte säkert att fokus på problemet är det bästa sättet att hitta lösningen. Ibland kan det rentav öka känslan av att man står inför stora svårigheter.

Att fokusera på det positiva i en situation brukar skapa nytt hopp, ny kreativitet och ny energi - det vill säga just de resurser som behövs för att lösa problem. Och ett ljus som väl har tänds är svårt att släcka. Inte ens Herren själv släcker den tynande veke, heter det hos profeten Jesaja.


Citat 2.

Motgångar är förklädda välsignelser

Livet är fyllt av uppförsbackar och motgångar. Endast i skrönan går en människa från klarhet till klarhet. För de allra flesta – privat och i jobbet – är veckorna fyllda med en blandad kompott av med- och motgångar. Motgången (en kund som säger nej, ett börsras när man minst anar, en missad affär när man som bäst behöver den) har dock nästan alltid ett innehåll, ett kodat besked om någonting bättre. Låt därför aldrig en motgång bli ett misslyckande, utan bara ett steg på vägen till en bättre lösning.


Fotografiet är snott från Lage AB's hemsida och jag vet inte vem som fotat det!

No comments: