Wednesday, February 24, 2010

Kikna av skratt eller kikärter?



Cirkusprinsessan får bestämma middagsmat idag och veckodagen ändras snabbt från onsdag till torsdag då hon väljer den traditionella svenska torsdagsärtsoppan. Vad jag bara inte kan förstå är hur viktualier kan vara så olika i våra Nordiska grannländer. På finlands-svenska är det ni kallar kyckling egentligen höna. Jag menar, har ni någonsin kontemplerat vilken storlek era kycklingar skulle nå om dom fick chansen att växa upp och bli hönor? ja, just det, humongous stora! Lite som kossor med fjädrar. Kanske det ni kallar kyckling egentligen är just hönor. Eller vad är den här businessen om fläsk? Det heter väl gris? Vad är egentligen en fläskfilé? Det låter som tonfiskoxbringa i mina öron.

Nog om det, jag skall inte vara kverulant, men jag funderar ännu bara lite över detta med färgen på ärtsoppa. Gul? Hur kan ärtsoppa vara gul? Ärter är väl synbarligen gröna, varmed ärtsoppa skall vara grön. Eller är svensk ärtsoppa egentligen gjord på kikärter? Då borde den väl benämnas hummus och inte ärtsoppa.     

Vad gnällig jag låter trots att jag kiknar av skratt.

-- Post From My iPhone

2 comments:

leverantören said...

Kocken säger såhär utan att veta om det stämmer eller ej, men det låter ganska bra och logiskt. En ärta är gul/beige när den är rå (ev kan den vara ung också och inte helt färdig utvecklad med full ätbar endå) och ändrar färg till grön när man kockar den. På lika sätt som att en hummer eller kräfta först är svarta när dem är levande å blir sedan röda efter man har kokat dem.

leverantören said...

Tog hjälp av google nu för att hitta det rätta svaret på din fråga. Och tro det eller ej men jag var inte alls långt borta med vad jag trodde.

Här kan du läsa mera hur det står till på riktigt http://www.menyse.com/action/subProductGroup?productGroupId3=11829