Tuesday, February 01, 2011

Kosmonaut, kosmopolit och konstiga djur



Jag brukar återupprepa min förtjusning över att Axess alltid har teman som passar mitt sinne. Eller inte absolut alltid, någon gång har det gått fel också.  Men detta nummer är helt on track, tema: kosmopoliter. Väldigt intressanta artiklar och en strålande ledare skriven av Johan Lundberg.

Jag kom även att tänka på ett av mina första visitkort, det var en orgie i färger, långt långt före de färgglada digitaltryckta visitkortens tidevarv och kostade på den tiden ca 20 kronor per visitkort. Jag hade överträffat mig själv i kreativitet och gett mig titeln Image Manipulator med en totalt space'ad design på kortet var jag även smugit in orden "wannabe kosmonaut" i designen. Till posteljonens förtret hade jag dessutom anglofierat min adress till High Hill Street från det mera svenska Högbergsgatan eller finska Korkeavuorenkatu.

Men posteljonen blev med tiden van med det mesta vad gällde mig och adresser. Något år senare var min väninna Veterinären i Malaysien på Elephant Trans-location, eller kanske var det då hon var i Kruger Park på Artificial Insemination of Hippopotamus, minns inte så noga - på den tiden for och flängde hon runt exotiska ställen i världen där det fanns djur i behov av de mest förundransvärda behandlingarna. Jag menar "Artificial Insemination of Hippopotamus", vilken veterinär - eller flodhäst heller för den delen - anmäler sig frivilligt till det? Och hur fungerar det egentligen? Jag frågade aldrig för då hade det bara kommit en lång litania med utlagda extremt detaljerade förklaringar. Hur som haver, posteljonen var van vid mina konstiga adresser och således kom till slut Veterinärens kort, med motiv av konstigt stort djur i land nära ekvatorn, fram till mig. Trots att det var adresserat till: "Sonja Catani, Bor vid caféet med de jätte stora örfilarna* och har en Dalmatiner valp, Södra Helsingfors, Finland".

Så nu skall jag återuppta min gamla dröm om att vara kosmonaut och flyga över månen. Först läser jag Axess temanummer och undrar över vad som hände med elefanterna i Malaysien, blev även de kosmopoliter efter sin trans-location. 



Och för er som mot för modan undrar över ordet *örfilar så är det finlandssvenska för kanelbullar.

---
Posted from my iPhone

No comments: