Thursday, February 24, 2011

Svensk midsommar i februari



Efter möte med hantverkarna som bor i min källare, så skall jag sitta hemma och skriva klart årsredovisning, power point, två artiklar, en pressrelease och lite annat smått och gott. Jag gillar att sitta hemma och skriva i köket. Jag har vacker utsikt, ingen talar i mitt öra, kaffet är perfekt och printern påminner inte om ett jätte monster som skriker ut skrivna orders om: fyll på papper, fel storlek på pappret, sväng på papper, hålade papper till vänster, fyll på papper igen, byt skrivarvätska, ta ut papper som fastnat i fack B76, fyll på papper har jag ju sagt!!! Nej, bara nöjet av att få använda min egen printer som fungerar felfritt är orsak nog att sitta hemma och skriva.

(Don't even get me started om att slippa kaffemackapären som blinkar digitala order åt mig: toem spillfatet, fyll pae boenaer, fyll pae vatten)

Det enda lilla problemet idag är att det är ungefär +16 grader i mitt kök. Lite så där som svensk midsommar. Det kan bero på att källartaket är nedrivet och isoleringen försvunnen, det kan bero på att elementet slutat fungera efter att hantevrkarna flyttade in, eller det kan bero på att det är  -16 grader ute. Jag har tänt värmeljus överallt och undrar om det vore brandfarligt att ställa dem på golvet i en ring runt fötterna för att få lite golvvärme. Fast det är klart, hantverkarna kunde ju få en smärre chock om dom kom in och såg mig inbäddad i två cashmere tröjor, en stor sjal över axlarna, en filt runt benen, yllesockor och sedan en ring med värmeljus runt fötterna. Skulle väl se ut som om jag hade någon konstig andlig seans iklädd svensk midsommar outfit.

Jag har därför kommit på att det bästa sättet att få upp värmen är att ta paus varje halvtimme och lägga mig på badrumsgolvet där golvvärmen står på fullt. När jag nu ändå är där så kan jag ju lika gärna börja sortera alla burkar i badrumsskåpen.

Vilken ypperlig strålande idé att sitta hemma och skriva idag!

---
Posted from my iPhone

No comments: