Tuesday, February 15, 2011

Mysiga bilköer


Satt i entimmes bilköer idag, långt efter bilkö-tiden. Viss tröst var det vackra vinterlandskapet som tog bort fokus från det faktum att klockan tickade i väg och jag riskerade att bli alvarligt försenad.Det är i sådana situationer som man inte får bli nervös och stressad och sucka åt andra bilister och oroa sig över att det går så långsamt och oftast börja snäsa i telefon och kanske i värsta fall visa internationella fingerhälsningar.

När jag då sitter där och intalar mig att vara lugn så kastar jag en blick genom backspegeln och ser rakt in i bilen bakom. Där sitter två damer och dricker kaffe och äter mazariner och ser ut som om de vore på vilket kafferep som helst. Huvudena gungar och dom skrattar och smackar med läpparna och torkar bort bakverksmulor från halsduken. Var väldigt väldigt väldigt nära att lägga i handbromsen på min bil, lämna den i mittenfilen och klämma in mig i deras baksäte för att joina deras mysiga stund. Troligen hade ett gäng sura BMW och Audi chaufförer kört om våra stillastående bilar och hött med näven och kanske t.o.m visat internationella fingerhälsningar. Men det hade jag inte brytt mig om alls.

Så skall man leva livet. Som damerna i lilla Mazdan i bilköerna. Dricka kaffe och njuta av en stunds samvaro. Och en mazarin förstås.


---
Posted from my iPhone

No comments: