Monday, May 31, 2010

Sura och snorkiga tanten på SAS Eurobonus säljer dim sum



Får jag hata SAS och Eurobonus in particular, idag?

Jag har helt för många Eurobonus-poäng och försöker använda dem till att uppgraderingar eftersom det ju ter sig helt omöjligt att bli av med dem på annat sätt. Har kollat att Peking-flyget på onsdagen är tämligen tomt i business och tänker att vad bra då fixar jag uppgradering på flygplatsen (som man brukar göra). Får dock info från en vän som försökt med samma sak och nej, det går tvärt inte, man måste boka det 24 timmar i förväg hos Eurobonus, även om flygets business class var tomt.

Sagt och gjort, jag ringer Eurobonus. Jag har plats 14 i kön. Tio minuter senare har jag plats 14 i kön. En timme senare får jag tala med en sur tant.

Sura och snorkiga Tanten på Eurobonus: "Stockholm - Peking, nej det kan du inte uppgradera i förväg per telefon"

Går dom dessutom på kurs för att lära sig vara oartiga undrar jag, men biter mig i tungan före jag säger det. Försöker få igång en dialog som inte bara kapas med hennes oartiga "nej det går inte".

Jag: "Men hur uppgraderar jag då?"
Sura och snorkiga Tanten på Eurobonus: "På flygplatsen"
Jag: "Fast det lär inte fungera"
Sura och snorkiga Tanten på Eurobonus: "Det går inte att göra här i varje fall, det gör du på flygplatsen"
Jag: "Fast det lär inte fungera"
Sura och snorkiga Tanten på Eurobonus: "Men du kan inte uppgradera här"
Jag: "Men hur gör jag då??"
Sura och snorkiga Tanten på Eurobonus: "Ja om inte det går på flygplatsen heller så går det inte"
Jag: "Men vad menar du? Jag vet ju bevisligen att det inte går att göra på flygplatsen och du säger att det inte går att göra här. Igår var business class tomt på flighten mellan Stockholm och Peking och ändå vägrade dom göra uppgraderingar på flygplatsen. Jag förstår inte. Have points - want to use them! Have money - will pay! Varför får jag inte sitta i business class??? Det är ju tooooomt!!!"

Vid det här laget har jag bitit av mig tungan och gråter och är troligen den dagens telefonkund som senare i SAS' kafferum refereras till som "hon den där helhysteriska kvinnan".

Sura och snorkiga Tanten på Eurobonus: "jaha, ja, men det har att göra med tillgången på mat i Busines Class."
Jag: "VA??? Mat? Jag struntar väl i maten, jag vill bara sova i ett säte där en 183 centimeters varelse kan hitta en bekväm ställning och därmed undvika jetlag. Jag struntar i maten. Ge mig min upgradering. Please please please! Jag vill bara sova! Jag vill inte ha dim sum!"
Sura och snorkiga Tanten på Eurobonus: "Nej det går inte"

Vad kan jag göra? Avboka hela resan och ringa Finnair?

OBS! Bilden är lånad här och tjejen på bilden har inget att göra med min ilska mot sura och snorkiga tanten på Eurobonus, den här tjejen serverar ju inte ens dim sum.

No comments: