Saturday, May 22, 2010

Kärlekshistoria





Svanar lär vara monogama och trogna sin partner hela livet. I och för sig hur kan vi veta det? God knows vad Herr Svan gör på kvällen när Fru Svan lagt sig. Det är väl därför det heter knölsvan. "Du din jäkla knöl" ropar Fru Svan när han simmar hem sju på morgonen från andra sidan viken.

Låt oss ändå utgå ifrån att svanarna de facto är trogna. Vid den bryggan jag sitter på för tillfället hade ett svan-par haft gemensamt bo i tiotal år, tills tragiskt nog en räv bestämt sig för att äta Fru Svan till frukost. Herr Svan är även han försvunnen tills igår kväll då vi såg honom simma ensam omkring i vattenbrynet. Jag var så ledsen för hans del, hela kroppspråket, huvudet som hängde och de långsamma paddeltagen med simfötterna gav mig en känsla av att bevittna en slagen hjälte som heroiskt kämpat mot räven men förlorat sin fru och nu var en övergiven stackars herre. Bestämde mig för att snarast hitta en ensam svanfröken att importera till Herr Svan. Nu kan jag dock med glädje konstatera att jag inte tvingas bryta in mig på Skansen och stjäla en svanfröken (hur vet man skillnad mellan tjejer och killar i svanvärlden?) för Herr Svan har hittat en ny dam redan! Se så kära dom är!

Men lite väl snabbt gick det väl nog. Hur var det med den där knölen?

-- Post From My iPhone

No comments: