Friday, February 14, 2014

Urshultsskolan årskurs 5 – gör mig nyfiken! Fake, Foe, Friend orFantastic?







Det florerar (eller heter det viraliserar?) en bild på FaceBook där Urshultsskolans femte årskurs gör ett experiment. De har lagt upp en bild enligt ovan med texten ”Snälla dela! Vår klass gör ett experiment. Vi vill se hur många delningar vi kan få på tre dagar! Årskurs 5 på Urshultsskolan”

Är detta virala experiment Fake, Foe, Friend or Fantastic?

Jag tror att detta är Fake! Varför? Jo för

1. Man torde rimligtvis vara 11 år gammal om man går på femman och FaceBook har en åldersgräns på 13 år. Har alltså dessa ungar allihopa gått om klassen två gånger? Eller struntar dom i regler och registrerar falska uppgifter?

2. Om punkt ett vore sant så haltar ekvationen ändå, de har nämligen stavat korrekt, inte lagt in smilies, tre punkter eller förkortningar typ PLS. Vidare har de inte skrivit i s ä r ord som Urhults Skolan. Aka, ungarna kan inte ha stannat på klassen - allihopa -, de är alltför vältaliga.

3. De har lagt in händer med symboler; ett pekfinger, ett pappersplan, en sax, ett äpple och en bild av nåt som kanske är en atom som klyvs eller ett ultraljud av en babys. Samtliga bilder används inte av femteklassister; de pekar inte – de viftar med handen eller visar ett annat finger, de kan inte vika till ett pappersflyg (gammal utdöende konstform som dog på 80-talet), de tror att sax och saxa är samma som Control+C (eventuellt Control+X), äpplen ger man inte till fröken och om de vet hur man splittrar en atom så är jag Modesty Blaise! Och om de är femteklassister som har en ultraljudsbild så är jag något ännu värre, typ Sean Connerys fru!

Mitt andra alternativ är att det faktiskt är sant dvs Friend, Fantastic! Då gör de troligen experimentet för att se hur deras föräldrar är aktiva och indirekt kastar ut sina barn i FaceBook rymden genom att kräva allmosor av sina vänner, vännersvänner, vännersvännersvänner osv för att på tre dagar få möjligast många delningar. Lite så där som om min mamma hade skickat ett kedjebrev på 70-talet för att samla in pengar till vår klassresa. (Handen på lagboken, hon gjorde inte det! Det var en annan mamma i Granhultskolan)

Hur än det är så skall bli spännande att se resultatet av deras ”experiment”.

Jag är gärna Modesty Blaise och förutsatt att min man, som är till försäljning på Blocket, accepterar det så vore jag mer än gärna Sean Connerys fru.

PS. FINNS det ens en ort/stad/kommun/stadsdel som heter Urshult? På riktigt? #DåligSvenskLokalKännedom

PS2. Granhult finns faktiskt! Inte för att det är en ort/stad/kommun/stadsdel

2 comments:

Anonymous said...

Skolen finnes den, men kan ikke finne noe opplysning om et slikt experiment. Sikkert fake....

Sonja Catani said...

Ja nu har mer än tre dagar gått men ingen uppföljning finns att hitta. Buuu!