Sunday, February 09, 2014

Inspirationstorka, skrivkramp eller höjda trösklar?




Jag har senaste månaderna lidit av någon oförklarlig åkomma som höjt min skrivtröskel. Tidigare var min skrivtröskel ungefär 2 millimeter hög. Jag fick en idé och jag skrev den, det fanns ingen annan tröskel än eventuellt att det ibland var svårt att skriva samtidigt som man körde bil. Men nu, nu är tröskeln två meter hög. Högre än att jag kan se över den. Alla skrivuppdrag känns svåra. Tills jag kommer igång med dem förstås, sen går det av bara farten och jag njuter av hur bokstäverna rumlar ut på pappret med en enorm hastighet, saktar inte ens in vid radbyte utan gasar än mera i kurvan för att nå till nästa punkt och stora bokstav!

Men att komma igång. Det är så svårt. Jag tror att det är för att jag inte skriver tillräckligt regelbundet, typ varje dag. Så nu skall jag börja träna på att skriva varje dag. Tänkte ta inspiration från Tidningen Idun 1904-års upplaga. Jag älskar reklamerna mest.

Eller vad sägs om
”Gala Peter” Alla andra märken äro efterapningar.

Reklamen återfinnes nedanför:
Mazetti’s Choklas ”de la Riviére” öfverdådigt, välsmakande, ren ätchoklad (utan mjölk). Kännare påstår att den öfverträffar finaste Schweizer- och Pariserchoklad. Den smälter i munnen! Den är ytterst omsorgsfullt tillverkad af de finaste och härligaste cacaobönor från jordens främsta plantager.

1904 förstod man sig på adjektiv minsann! Och på att slå sig för bröstet och inte sticka under stol med förträffligheten i sina produkter. I like. Nu skall jag äta lite choklad och få inspiration för att hyvla ner den där konstiga skrivtröskeln.

No comments: