Friday, June 08, 2012

Söka #fruktkorg, #drömjobb och finna världens bästa affärsmodell!


Det här med att söka sitt drömjobb var till viss del lättare än jag anat, men till viss del även svårare. Mängden jobberbjudanden var inget problem, men att veta vilket som är drömjobbet där man vill vara kvar i 5-10 år, inte bara en dag, det var lite svårare. Due Dilligence i all ära, men hur gör man den snabbare, bättre och enklare när alla beslut ändå baseras på personliga värderingar?

Tillsvidare har jag hittat jobb som erbjuder för mycket betalt (konstigt), för lite betalt (sniket), organisation som inte delar mina värderingar (uselt), organisation som delar mina värderingar (suspekt – ”Jag skulle aldrig vilja vara medlem i en klubb som accepterar mig som medlem" - Groucho Marx), som har kontor på bästa läget (vill man alls sitta in och jobba då?), som inte har kontor alls (känns lite luddigt), som har kontor på sämsta läget (fett bort), som har intelligent VD (en fantasifigur), som inte har en VD överhuvudtaget (vem jobbar man då med?) eller jobb som bara i all allmänhet inte passar mig för jag söker ju faktiskt ett #drömjobb, inte bara ett jobb!

Så medan jag fortsätter min Due Dilligence på #fruktkorgar och olika företag och personer så kan jag ju lika väl samtidigt få små snilleblixtar. Bland annat skall jag nog i sommar efter avslutat dagens agenda, ta itu med roliga projekt och kunder, fram tills jag måste bestämma mig för en ny arbetsgivare.

Och det var då jag bestämde detta som jag fick dagens snilleblixt! En ny affärmodell för konsult som också söker drömjobb – den är helt genialisk och jag skall utveckla den och återkomma då den är paketerad. Om ca en timme typ, måste klättra upp för ett träd först!

No comments: