Tuesday, June 12, 2012

Buon compleanno Dario!



Grattis Dario på den stora födelsedagen och tack för den underbara inbjudan till en ordfest! Vad kan inte vara mera fantastiskt än en jubilar som önskar sig ord till födelsedagspresent? Eftersom jag inte kunde närvara IRL så ber jag att få överräcka en liten present till dig så här!

ORD, alla dessa ord, alla dessa tecken som bildar ord som bildar meningar, som ger en mening och en innebörd till våra tankar. Hur man uttrycker dem, på vilket språk eller på vilket sätt, spelar en enorm roll i våra liv. Vi kan uttala dem glatt, argt, med vemod, med sorg, med lycka, med tacksamhet, med molokenhet eller med en innerlig outgrundlig lycka. Det är vad jag ser att du gör: uttrycker dig med en kolossal glädje i varenda en syllabar och stavelse. Det är en sann glädje att ha fått förmånen att lyssna till dig och höra den enorma entusiasmen som du förmedlar, vare sig det gäller italienska, svenska, engelska, spanska, tyska och till och med det oförståeliga språket finska. Dessutom glömde jag säkert något annat språk som du också talar! Att uttala ord i en lång lituania som får motparten att somna uttråkad är en konst i sig, men den besitter du inte. Du entusiasmerar alla i din omgivning med din närvaro, ingen annan kan få mig att joddla av lycka och vilja böja verb som Volere,  io voglio, tu vuoi, egli vuole, noi vogliamo, voi volete, essi vogliono med en sådan inlevelse och så många viftande handrörelser! IO VOGLIO! JAG VILL! Din förmåga med ord och språk är avundsvärd - avundsvärd som när man är lyckligt avundsjuk. Man trivs i din glans och utstrålning och man vill sitta kvar i ordens och språkets härliga virvlar och bara rub shoulders med den linguistiska glädje som du sprider. Tack för alla italienska ord, även om jag lyckats glömma de flesta…. Men jag kommer aldrig glömma din farmors fantastiska pasta con zuchhini recept!

Buon compleanno e un baccio!

No comments: