Saturday, November 06, 2010

Svenska Dagen, lyckliga finlandssvenskar och stolta finländare



Sitter i ett helt annat land än mina egna, men ett land känt för sin nationalism och stolthet. Stolthet för allt från maten (ingen annan kan äta sniglar som de), till språket (ingen annan kan krångla till ett uttal som de) till presidentens älskarinneaffärer (inget annat land skulle välja bort en kvinnlig president bara för att de då skulle missa de roligaste kärleksaffärerna).

Inte av direkt samma orsaker, men ändå, är jag otroligt stolt över att vara finlandssvensk. Och ännu mera stolt blir jag när jag inte är i Finland. Min nationella stolthet sträcker sig t.o.m. till att vara finländare! Finne är man inte som finlandssvensk, men finländare, de kan vi gärna vara.

Newsweek har utnämnt Finland till världens bästa land att bo i. Tror ni mig inte? Läs här. Det smått komiska är att mina två andra länder som jag bor och är medborgare i, kommer på andra och tredje plats. men Finland är alltså världens bästa land enligt Newsweek. Och vem skulle ge sig in i en debatt med Newsweek? Samtidigt har Svenska Folktinget i Finland gett ut en rapport om finlandssvenskarna som påvisar statistiskt att finlandssvenskar kort och gott är lyckligare, lever längre och har bättre omständigheter i livet än referensgruppen. Med andra ord är vi världens lyckligaste folk. Om detta skulle Bengt Lindroth skriva i senaste numret av Axess, men artikeln ramlade av kärran halvvägs och slutade inte så bra. Det blir en annan historia och hoppeligen är hans historiska jämförelser med 30-talets Tyskland inte att ta på alvar.

Idag är det i varje fall Svenska Dagen. Läs mera om det här. Och det finns ingen som är stoltare än jag att vara finlands-svensk. Lyckliga lyckliga jag!

No comments: