Tuesday, November 24, 2009

Vad gör en Cirkusdirektris?


Vad gör en Cirkusdirektris? Idag har jag fått frågan två gånger.

---

Fråga 1. Mojn, det var länge sen. Sirkusdirektör? Sverige?
Svar 1: Goddag, eller det efterlängtade Moj som jag så sällan får använda nuförtiden! Ja det var sannerligen inte igår vi sågs! Jag lider med jantelag och lagom i Sveariket, men trivs egentligen riktigt bra. Det är otroligt

(här kommer en paus på femton minuter då jag köper ett knäppt strass smycke)

Oj, ett meddelande som tog dramatiskt slut mitt i meningen. Vad lär man sig av det? Inte skriva samtidigt som man promenerar! Meanwhile back at the ranch, jo det är otroligt hur mycket man kommer undan med som Finlands-svensk i Sverige. Man kan vara både cirkusdirektris och dekadent, det anses bara exotiskt och främmande, men ändå tillräkligt tryggt då jag talar Muminitiska som alla förstår. Förutom då Moj.

---

Fråga 2. Hej, det är ju du som skriver så roligt! Det gillar jag! (red. anm. flattery gets you everywhere, ship it in!) Vad menar du med cirkusdirektör? Något i stil med Cirkus Cirkör? Bensin i naveln? Giraffdressyr?
Svar 2: Jo, giraffdressyr ligger definitivt i pipe-linen. Livboj och jag tränar med The Flying Dog Circus first. Vi plockar upp alla herrelösa chihauahauor (undrar om det stavas så) som Paris Hilton kopiorna från 2005 lämnade efter sig på Östermalm. Dom skall ingå i bravurnumret. Vi tränar dem till att åka i lasso-loopen i kopplet för att sedan flyga i en snygg båge över hela arenan. Hoppas på premiär i helgen.

---

That's all folks! Hoppas jag kunde illuminera problematiken runt frågan om mitt alter-ego och dess personlighetsdrag. Seriöst? Nja. Men vem har tid att sitta och se viktig ut och humma och nikka när livet är så roligt!?

No comments: