Tuesday, January 24, 2012

Champagne, Haavisto och Guggenheim



Nu har jag lovat alla mina vänner i Sverige som har ett finskt medborgarskap, eller som lyckats förfalska ett finskt pass med tillhörande valsedel, att jag bjuder på champagne om vi tillsammans går och röstar på Haavisto till Finlands nästa president.

Haavisto med sin gedigna erfarenhet som fredsmäklare i Afrika i kombination med ett tålamod och acceptanspolitik som tycks sträcka sig över alla gränser, kommer vara ett av Finlands stora trumfkort ute i världen. PR-mässigt finns det ingen presidentkandidat som kunde vara mera perfekt. Politiskt tror jag också att han kom i precis rätt tid. För knappt 9 månader sedan vann Sannfinländarna (ett invandrarfientligt parti) en jordskreds-seger i Finland. Nu, mera än någonsin, behöver Finland en ledare som inkluderar istället för exkluderar, som accepterar istället för refuserar.

Därför bjuder jag er på champagne om ni kommer och röstar på Ambassaden, på kandidat nummer två.

Och när vi nu är i gång och talar om Finlands USP'ar och möjligheter att köra om Sverige som sitter stuck mitt i Carema-Juholt-gråzons-tråkighets-limbo-landet, så anser jag att man skall lyfta fram frågan om ett Guggenheim Museum i Helsingfors. Frågan delar kulturfinland i två lag med en djup och bred avgrund som delar lägren. Jag är helt oinsatt i kostnaderna osv och jag tycker att Guggenheim tappat mycket av sin forna New York glans. MEN! Jag tycker fortfarande att Helsingfors skall satsa på projektet. I kombination med Kiamsa, World Design Capital Helsinki och alla coola gallerier så kommer Helsingfors få en plats på världskartan inom nutidskonst och design. Nutidskonst och välgörenhet är enligt alla undersökningar de två trendigaste hobbyna för internationella miljonärer, och det vet vi alla, att det som blir miljonärstrendigt, det sipprar snart rakt ner till folkhemmet och Ikea. Kom ihåg var ni läste det först! Om några år kan ni köpa nutidskonst och göra välgörenhet på en stormarknad nära er. Men först skall Helsingfors ta sin position på världskartan. 

Och sista USPen för Finland är självklart Åland. En liten ö som har skatteparadisregler och där man dessutom kan tala svenska men betala med euron. Jersey och Guernsey och Barbados och Malta, släng er i väggen.  I Åländska farvatten har man även hittat världens äldsta champagne. Veuve Clicqout från 1830 talet. Beat that!

PS. jag bjuder på en lite yngre champagne på finska ambassaden åt alla Haavisto anhängare....

No comments: