Wednesday, August 12, 2009

Svenska Rättelser





Svenskans kvalitetsredaktör hade idag sex rättelser, överst självklart den vanvettiga rubriken från igår. Ändå skrattar jag så jag håller på att trilla av stolen.

"PÅ förekommen anledning" skriver SvD. Jag vet att man i Sverige gärna säger PÅ, men min gamla svenska lärare skulle ha trillat av stolen (dock inte av skratt utan av uppgivenhet) om vi elever sagt något sådant. Ordet PÅ syftar på ordet ANLEDNING, inte ordet FÖREKOMMEN som endast har som uppgift att förstärka att detta är en situation som förekommit och därmed kan betecknas som oundviklig och oraderbar. I finlandssvenskan får man alltså endast säga "AV förekommen ANLEDNING". Eller "PÅ GRUND AV förekommen anledning".

Nåja, nu skall jag inte vara så AVig. En ny underbar dag gryr och yogamattan ligger utslätad och måste nu användas AV förekommen anledning.

-- Post From My iPhone

No comments: