Sunday, December 20, 2009

Crazy Grill




Fick en härligt mail av Nötknäpparen (detta är ett väldigt roligt alias som har en eventuell doubletwist som ingen annan än jag förstår). Hur som helst mailet återberättar även om lördagsmiddag på Restaurant Grill. Jag har inte varit där sedan jag skulle haft en arbetslunch där för ca ett år sedan. Jag ville verkligen inte gå på den lunchen och hoppades att den skulle försvinna. Samma morgon som lunchen skulle äga rum så hör jag på radion att Restaurang Grill har brunnit.

Jag LOVAR, det var inte jag.

Nötknäpparen beskriver i varje fall Restaurant Grills nya upplägg med olika miljöer var man kan välja mellan hunting lodge, boudoir, fransk bistro eller tropiska omgivningar för att få en annorlunda upplevelse under middagen. Men hallååå, varför skall svenskarna alltid vara så långt efter i trender. Redan på 80-talet, då Helsingfors mest påminde om en liten öststats liknande småstad så fanns där en resturang, på Bulevarden, som hette Crazy. Egentligen hette den väl t.o.m. i passande öststats'aktig anda: Kreisi. Där kunde man välja mellan att sitta i ett flygplan, beduin tält, tåg osv. Dock tror jag att det varken var lika designat eller coolt som Grill. Bara totalt fasansfullt. Men det roliga så här retrospektivt, deras populäraste omgivning var (well ni kan nog gissa vi snackar om finnar) bastun. Åh fy fasen. Det om nåt är Kreisi.

No comments: