Tuesday, March 25, 2014

Fjösig Bikram yoga - Hugos träningsblogg



På söndag fick jag inte alls vara med på träning! Då hade min PT (Personliga TaxTränare) bestämt träff med sin väninna (hon som födde en liten ostbåge på tisdagen), och dom skulle gå på nåt pass på SATS.

Alltså här frågar jag mig tre saker:
1) gå på pass? Heter det inte att stå på pass? I mina jaktkretsar så får man inte gå på passet, man måste sitta blixtstilla och vänta på att den tvåbenta skjuter på nåt och missar och jag sen får leta upp det. Men de här två tvåbenta glädjeförstörarna gick på pass.

Punkt 2) SATS? vad är det? man kan ta sats, inte gå till sats. Man tar sats när man ser grannens katt helt intet ont anande spatsera förbi trädgården, då tar man sats och rusar ut och skäller så att katten får panik och klättrar upp i ett träd. Lika roligt varje gång.

Och punkt 3) vilken Superwoman tränar på söndag efter att ha fått en babys på tisdag??? Nån borde kolla om hon har en Superwoman kostym undangömd i garderoben. Undrar om Aftonbladet skulle ge mig tips-lön om jag avslöjar Superwomans riktiga identitet? Och vad gör det då Ostbågen till? Superbågen?

Men vad jag skrattade när min PT kom hem. Mitt i allt förstod jag precis vad "gå på pass på Sats" betyder. Det betyder att man kommer hem dyblöt och röd som en kräfta. Jag hade smygtittat på hennes och Superwomans sms-konversation före passet och de skulle tydligen gå på nåt som Superwoman kallade "lite fjösigt yoga pass". På webben stod det Organic Bodywork, det utförs i 40 graders värme. Jag visste att min PT inte skulle fixa detta.

Jag har tidigare försökt övertyga henne om fördelarna med yoga i värme, men hon har inte nappat. Själv gör jag det varje dag i badrummet. Kör upp golvvärmen på full värme och så sträcker jag på mig och tränar olika yoga poser. Bäst är jag förstås på yogaställningen hunden. Men jag är också ganska bra på katten och gräshoppan och så har jag hittat på några egna som heter bollen och fladdermusen. Efter avslutat pass brukar jag ta en toapappersrulle och använda så där som en foamrullor (se Tvåbentingarnas version här). Den är grymt bra för att massera lårmuskler med. Efteråt kan man dessutom rulla ut toapappersrullen och strimla pappret i massor, massor små, små bitar så att det ser ut som om det snöat i badrummet. Garanterat uppskattat av era Tvåbentingar. Min brukar stå och hoppa upp och ner utbrista "herregud hund vad har du nu igen hittat på". Då är jag stolt. Lite extra träning för henne dessutom, det där med att hoppa upp och ner. Brukar försöka ge mitt koppel åt henne så att hon kan hoppa hopprep.

Roligaste hämnden för att hon skolkade från vår maratonträning 2020 (världens första dvärgtax som skall springa maraton, ifall ni glömt det) var ändå att höra i efterhand hur arg hon blivit då hon rullade ut sin yogamatta i basturummet på SATS och upptäckte alla mina snygga svarta tassmärken och att jag tuggat av lite av det ena hörnet på mattan. Hon googlade "yoga matta som smakar illa" hela söndagskvällen.

OBS Hunden på bilden överst är inte jag - det är min virtuella yogalärare, hon är såååå snygg


Bildtext: Instruktioner för mina egna yogaställningar
Bollen - kryp ihop i en liten boll och ligg sedan så avslappnat du bara kan i cirka 8 timmar, görs med fördel nattetid
Fladdermusen - ligg på rygg och se ut som om du skäms, denna ställning görs bäst efter stretchövningen med toapappersrullen

No comments: