Tuesday, November 04, 2014

Vuxenpoäng för småbarnsföräldrar som fått nog av innerstad!

Jag har ju precis skrivit om att Bullerbyn är Världens Bästa Skilmässohus och så inser jag att jag ju är väldigt, väldigt snäv i mitt tänkande. Bullerbyn skulle självfallet vara ett bra hus även för lyckliga småbarnsföräldrar! "Happy kids and tired parents live here"
Så här kommer fortsättningen:



Bullerbyn – världens bästa, testa med de flesta, att flytta till Djursholm –hus!

Nu är jag ju så lyckligt lottad att jag kan kalla mig mormor till Hjördis och då påminns jag småbarnsåren. Inte de åren då de flesta skuffar runt på barnvagnar som är coolare än en Tesla-jeep och museer fortfarande är roliga för småttingarna - som iofs är så små att de tycker att allting är kul så länge mjölkfabriken finns inom en meters radie - utan åren därpå. Åren då man skall bestämma dagis, BVC-tant, trygga området, kompisar, förskola med bra gård utan lekställningar som tar livet av de små liven och tjoho var skall vi placera alla leriga Reima-overaller, Didriksen regnställ och kladdiga gummistövlar (de där med foder i som luktar så fruktansvärt illa när barnen hoppat i vattenpölar som är djupare än stövelskaften når upp). Det är då många på Östermalm kastar sina nyinköpta årskort till Fotografiska och struntar i att gå med i Magasin 3’s nya vänförening; III. Det är då de flesta pappor suckar tungt och inser att de lika gärna kan susa fram på en mountainbike i skinntajta trikåer till jobbet som att coolt promenera över Norrmalmstorg i snyggaste John Lobb’s skorna. Hej förort och hejdå middagar med barnvagn på Milles.

Vad är inte då ett hus i Djursholm? Ett fint litet Bullerbyn-hus, med passligt stor trädgård och närhet till Roslagsbanan (för de dagarna man inte önskar skämma ut sig i spindelmannen-kläder, utan spindelväv, på cykeln) ett hus anpassat för allt vad det lilla barnet behöver inklusive en fin gunga i 100 år gammalt äppelträd och livsfarliga trappor som alla barn älskar att riskera livet i (det är nu jag avslöjar för småbarnsföräldrar vars barn inte ännu kryper: A L L A trappor är livsfarliga tills era småttingar fyllt sisådär 25 år, Bullerbyns trappor är egentligen ganska snälla. Och platsbyggda). Inbyggda barnsängar är ett plus, att nuvarande ägare är mästare på att montera barngrindar är ytterligare ett plus. Trevliga grannar som älskar småbarn är väl nästan det största plusset, förutom det centrala läget i Djursholm som gör att man faktiskt kvalar in på de flesta dagisplatserna utifrån närhetsprincipen! (om jag säger "värdigt en prinsessa" så fattar ni galoppen, ellerhur?) Inte för att tala om bästa skolorna! British Primary ligger på krypavstånd, ifall man vill låta barn krypa ensamma till skolan alltså. Det är bara en liten väg att korsa så det går säkert bra... Både Ekebyskolan och Svalnässkolan samt Elevverket ligger inom 1500 meters radie. Vasaskolan ligger 2000 meter bort, men vem vill egentligen gå där?

För priset av en bullrig trerummare på första våningen i innerstad, får man alltså ett helt eget världens gulligaste lilla hus i Djursholm. Med den stora fördelen att det är en bostadsrätt. Ni sliper alltså lära er allt om trädfällning, snöskottning, sophantering, yttre omsorg av hus, värmestolpe till parkeringsplats osv. Allt det kommer på köpet. Plus gräsklippare, häcksaxar och (det nämnde jag väl redan?) hjälpsamma barnkära grannar som är hejare på att beskära äppelträd, skulle det vara så att ni, liksom jag är lätt handikappade då det gäller trädgård.

Så skynda fynda! Snart ligger Bullerbyn ute på Hemnet och jag rymmer till Bali för att slippa befatta mig med försäljningen. Vill du kontakta mig innan så gör du det bäst här. Eller via @sonjacatani på vilka som helst sociala medier.

Jag vill verkligen bara sälja till trevliga människor. Hittar jag inga trevliga köpare så hyr jag hellre ut det. (men det skall jag inte avslöja för min trevliga mäklare)

Puss och Kram hela dan!

Bullerbyn har i övrigt 4 sovrum (varav ett idag används som sovrum, resterande är: gästrum, walk-in-closet och barnrum), dessutom finns det vardagsrum med bibliotek, platsbyggt kök med värsta champagnekylen och marmorbänkar som inte tål champagne (paradox that!!), två badrum varav ett med stort badkar (småbarn kan simma i det), en enorm garderob för alla barngrejer, utrymme för att hantera vardagliga återkommande rutiner så som tvätt och tork av dito, ett Bolibompa-rum som säkert kan användas för andra ändamål, plus förstås en hall för alla skor, pjäxor, utekläder, dagisprylar etc och en underbar trädgård med två fina altaner och sol hela dagen. Dessutom får du på köpet bästa standarden, stilenlig renovering, trevliga grannar och all lyx en bostadsrättsförening erbjuder trots att du bor i hus.

I Djursholm finns fantastiska restauranger som Yolo (kolla DI Weekends rankning!!!), Monrads och La Piazza. Ett stenkast från Bullerbyn finns Margareta Eklunds fina galleri och Elverket Restaurang, café och butik. I centrum finns finast barnklädesaffären Smultronet, Gateau för att dela ut mutor till barn medan man dricker latte, en mataffär som lyckats jacka upp utbudet, en fantastisk deli och fiskdisk på Monrad’s, kavlitets mat i Djursholms Delikatesser. Det finns även tennis, exklusivt gym, pulkabackar, löpspår, rid-stall, KSSS-segelskola, sjöscouter och Mörby badhus runt hörnet. I Mörby finns förövrigt en liten galleria för alla ”måste-köp”. Därifrån kan man även ta tunnelbanan in till stan på 10 minuter. Men ännu skönare är förstås Roslagsbanan med sin bevarade tåg-charm.






No comments: